W 2021 roku zostaliśmy zaproszeni przez firmę Wonga do współpracy nad stworzeniem zupełnie nowego produktu w portfolio firmy – aplikacji do płatności kartą z możliwością późniejszej spłaty.
Wonga chciała wejść w nowy segment z przemyślana ofertą. Wyzwaniem było nie tylko stworzenie konkurencyjnej oferty, ale także sprawienie, by skomplikowane procesy finansowe przekuć w przejrzysty i intuicyjny interfejs.
Jakim językiem mówić, aby był jednocześnie prosty i zrozumiały dla użytkownika, nie tracąc przy tym na precyzji wymaganej przez przepisy prawne i standardy biznesowe. Jak dobrze zaprojektować proces weryfikacji tożsamości? I wreszcie, jak sprawić, by cały ekosystem wokół nowopowstającej aplikacji był spójny?
Pierwsze kroki w szybkim tempie – czyli o Sprincie w Designie
Kluczowym momentem w projekcie było przeprowadzenie przez nas pięciodniowego Design Sprintu. W jego trakcie zespół składający się z projektantów, badaczy, programistów oraz przedstawicieli biznesu, skupił się na opracowaniu kluczowych założeń produktu. Szczególną uwagę poświęciliśmy jednemu z najbardziej wymagających elementów — procesowi rejestracji konta.
W przypadku, gdy produkt zakłada dostęp do rachunku płatniczego z przyznaną kartą i limitem, priorytetem staje się jak najbardziej szczelny i bezpieczny proces, zarówno dla klienta jak i organizacji. W branży finansowej oznacza to dokładną weryfikację tożsamości, sprawdzenie baz, skomplikowane obliczanie ryzyka i zadbanie o wiele innych wymagań. Efektem Design Sprintu było opracowanie prototypu tej ścieżki, która mogła następnie zostać przetestowana z pierwszymi badanymi.
Znaczenie weryfikacji tożsamości
Już pierwsze testy ujawniły, że podejście klientów do skanowania dokumentów tożsamości różni się znacząco w zależności od ich wieku, doświadczeń i motywacji. Szczególnie użyteczne było tutaj zidentyfikowanie skrajnych postaw użytkowników i szybkie badanie, na podstawie działającego systemu, jak dobrze na nie odpowiadamy. Dzięki sprawnemu weryfikowaniu w procesie badawczym, zorientowaliśmy się, jak ważne było możliwie najprostsze opisywanie kolejnych kroków, ograniczenie mnogości informacji, tak by wskazywać tylko na te, które są istotne dla wykonania zadania.
Co działo się dalej?
Równolegle do prac nad ścieżką rejestracji, doprecyzowywaliśmy pozostałe moduły. Odświeżającym krokiem całego procesu był moment zredefiniowania person po badaniach. Od budowania i utrzymywania kilkunastu różnych zdecydowanie lepiej sprawdziło się zmapowanie skrajnych postaw i poruszanie na wypracowanej tym samym osi.
Ekosystem
Design system nie zakończył się jedynie na poziomie aplikacji, ale przeanalizowane zostały też kluczowe typy mailingów, na podstawie których zmapowaliśmy powtarzające się komponenty. Od tworzenia osobnych projektów maili zespół przeszedł do budowania ich z gotowych elementów w oparciu o rekomendacje dotyczące pożądanej kolejności komunikatów. Równolegle do rozwoju koncepcji aplikacji, powstawał także projekt landing page z modułami dotyczącymi bazy wiedzy.
Pierwszy feedback
W projektowaniu tak wymagającej aplikacji pomogło nam przeprowadzenie testów z pierwszymi użytkownikami w zamkniętym środowisku, tzw. faza Friends and Family.
W produktach finansowych pełne doświadczenie użytkownika zależy od wielu interakcji. Czy powiadomienie o płatności przyjdzie na czas? Czy nie czekam zbyt długo na wynik weryfikacji?
Tego typu sytuacje trudno odzwierciedlić nawet na zaawansowanych prototypach, dlatego sprawne i szybkie przeprowadzenie fazy pilotażowej z użytkownikami zewnętrznymi jest tu koniecznością.
Po wykonanych przez nas pracach badawczych, projektowych i testowych, teraz przyszedł czas na optymalizowanie działania aplikacji i wprowadzenie usprawnień na podstawie feedbacku od użytkowników.
Informacje dodatkowe
Wybrane metody i narzędzia:
- Design Sprint
- Service Design
- Benchmark
- Persony i ich Misje
- Customer Journey
- Warsztaty Co-creation
- Testy użyteczności
- Wywiady pogłębione
Co powstało w ramach projektu:
- koncepcja UX/UI aplikacji z modułami takimi jak:
onboarding z weryfikacją tożsamości, transakcje, karty, spłaty, przelewy. - koncepcja UX Landing Page z modułami takimi jak FAQ i Blog
- konsultacje w zakresie wypracowania design systemu aplikacji
- design system komponentów do komunikacji mailingowej
- mapa komunikatów w różnych kanałach