RITE testing to metoda badawcza umożliwiająca wykrycie oraz poprawienie jak największej ilości błędów, w jak najkrótszym czasie. Chcesz szybko zbadać i udoskonalić swój produkt? Sprawdź, czy będzie odpowiednia dla ciebie.
Czym jest RITE w UX?
Jeśli posiadasz własną firmę, lub twoją odpowiedzialnością w organizacji jest rozwój produktu, na pewno zależy Ci na tym, aby szybko odnieść widoczny efekt swojej pracy. Wyobraź sobie, że chcesz zaangażować wsparcie i znajdujesz dwóch ekspertów o zupełnie różnych podejściach.
Jeden deklaruje: “Zidentyfikowałem wszystkie problemy, które możesz mieć z tym produktem. Należy je teraz tylko rozwiązać”, a drugi: “Zidentyfikowałam najczęstsze problemy i rozwiązałam wiele z nich. Produkt jest lepszy niż był”.
Kogo zaangażujesz do kolejnego projektu? Odpowiedź wydaje się oczywista – szybkie rozwiązywanie najbardziej palących problemów ma większą wartość niż identyfikowanie wszystkich. I właśnie w tym celu powstała metodologia RITE – RITE czyli Rapid Iterative Testing and Evaluation, po polsku: Szybkie Iteracyjne Testowanie i Ewaluacja.
O ile sam sposób prowadzenia testów z udziałem użytkowników jest tutaj standardowy, to specyfika tej metody polega na natychmiastowym wykorzystywaniu zebranych (od badanych) informacji i optymalizacja produktu przed kolejną iteracją badań.
Taka dynamiczna formuła pozwala udoskonalać prototyp na bieżąco i usuwać błędy w trakcie badania UX. Jest to źródłem ogromnej satysfakcji dla zespołu projektowo-badawczego, który widzi progres swoich działań i może go mierzyć.
Przede wszystkim jednak takie działanie stanowi ogromną wartość dla biznesu. Dzięki RITE bardzo szybko (w porównaniu z innymi metodami) będziesz w stanie zdefiniować “ten najlepszy” wariant, co pozwoli ci na spore oszczędności. Efektywność stosowania tej metodologii potwierdzają chociażby case studies takich firm jak Microsoft (praca przy grze Age of Empires II) czy Oracle (Bias & Mayhew, 2005).
Czego potrzebujesz, żeby zrealizować badanie w metodologii RITE testing?
Przeprowadzenie badań w tej metodologii wymaga pewnego zaawansowania w zakresie logistyki i koordynacji działań. Nie każda organizacja może sobie pozwolić na zaangażowanie dużej liczby interesariuszy w badania, które często trwają kilka dni. Równocześnie to zaangażowanie jest kluczowe dla RITE – i tym samym stanowi o jego unikalnej wartości.
Chcesz poznać inne metody badawcze?
O czym trzeba pamiętać decydując się na RITE testing:
1. Zespoły
Zespół badawczo-projektowy
Aby projekt miał szansę wystartować, na pokładzie potrzebny jest:
- Projektant UX (lub nawet kilku, jeśli mówimy o rozbudowanym produkcie) – odpowiada za przygotowanie prototypu oraz nanoszenie poprawek po sesjach badawczych.
- Badacz – przygotowuje scenariusze badawcze, zajmuje się (lub koordynuje) proces rekrutacji i finalnie przeprowadza badania.
- Project Manager – “spina” proces. Zarządza całą komunikacją z klientem i odpowiada za logistykę.
* Dodatkowo na miejscu przydaje się osoba, która notuje i obserwuje badania, a następnie facylituje miniwarsztaty przed kolejną sesją. To właśnie wtedy musi zapaść decyzja, jakie zmiany UX Designer ma wprowadzić przed kolejną iteracją. W sprzyjających warunkach tę rolę może pełnić na przykład PM lub drugi projektant.
Z naszego doświadczenia:
W jednym z naszych projektów realizowanych w metodologii RITE, w sesjach badawczo-projektowych po stronie klienta byli obecni: projektanci, marketingowcy, analitycy, a nawet zarząd. Większość z nich pojawiała się sporadycznie – jednego dnia na kilka godzin. Przez cały tydzień towarzyszył nam również stały trzon “ekspercki”. Ko-kreacja (co-creation) była kluczowa dla szybkiej walidacji pomysłów i zagwarantowania dbałości o ich merytorykę.
Potrzebujesz zwalidować pomysł w interdyscyplinarnym zespole?
2. Miejsce
Do realizacji RITE potrzebna jest odpowiednia przestrzeń. Oprócz salki badawczej (z lustrem weneckim lub kamerą z monitorem, które pozwolą zespołowi obserwować badania), potrzebne jest również miejsce na przeprowadzenie miniwarsztatu i miejsce dla projektantów wprowadzających zmiany.
3. Czas
- 1-? dni – przygotowanie konceptu/produktu do badań,
- 1-2 dni – przygotowanie scenariuszy badawczych,
- 1- ? dni – rekrutacja uczestników,
- 1 tydzień – hackaton badawczo-projektowy w składzie: zespół badawczo-projektowy + klienci + badani,
- 2-3 dni – przygotowanie finalnego raportu + prezentacja.
Sam proces iteracyjnych badań i poprawek estymuje się zazwyczaj na jeden tydzień. Trzeba jednak brać pod uwagę fakt, że czasochłonność przygotowania i podsumowania wyników zależy od poziomu skomplikowania produktu. To co w RITE jest szczególnie ważne, to uwzględnianie planów B… Zawsze!
4. Codzienne aktywności
Podczas tygodnia badawczo-projektowego, zespół (po obu stronach!) musi zaangażować się w pewien stały rytuał aktywności:
- obserwacja badanego,
- notowanie,
- warsztat,
- priorytetyzacja,
- wprowadzenie zmian.
I tak przy każdej osobie badanej, dzień w dzień, przez tydzień. Ogromnie ważne jest tutaj aktywne wsparcie zespołu eksperckiego po stronie klienta. Przygotuj się więc na intensywny czas!
Dlaczego warto wykorzystać RITE?
RITE to metodologia o bardzo dużym potencjale. Jej unikalną wartością jest to, że konsekwencje wprowadzonych poprawek widać od razu, co umożliwia świadome zarządzanie postępem optymalizacji. Dodatkowo, RITE pozwala w usystematyzowany sposób zaplanować kolejne zmiany oraz ich priorytetyzację.
Z naszego doświadczenia:
Cały proces przygotowawczo-badawczo-projektowy jest bardzo angażujący, intensywny i na pierwszy rzut oka wydaje się drogi. Ostatecznie jednak pozwala przetestować więcej wariantów na raz, co może być źródłem sporych oszczędności. W kontraście do tradycyjnych badań, które określają co jest złe i ewentualnie rekomendują co poprawić, RITE od razu poprawia. I to w kilku iteracjach.
Nasze doświadczenia pokazują, że mimo że poziom kompleksowego zaangażowania obu stron jest wyczerpujący, to jednak wartość współpracy jest niepodważalna. Cytując jednego z klientów po zakończonym tygodniu badawczo-projektowym: “Ja chcę już badać tylko w RITE”.
Dla kogo i kiedy RITE?
Dobre badania RITE wymagają pieczołowitego skrojenia “na miarę”. Trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników – od złożoności produktu po otwartość na naprawdę intensywną współpracę.
RITE sprawdzi się w:
- dużych korporacjach i raczkujących start-up’ach, czyli wszędzie tam, gdzie istnieje świadomość, że czasem większa jednorazowa inwestycja na wczesnym etapie może przynieść oszczędności i pomóc uniknąć droższych inicjatyw naprawczych na kolejnych etapach.
- testowaniu koncepcji nowego produktu i optymalizacji działającego systemu umożliwi błyskawiczne odkrywanie i naprawienie oczywistych problemów (serwując oczywiste instant rozwiązania – np. zmiana tekstów). Zapewni też podstawy do metodycznego rozwiązania problemów bardziej złożonych.
- zespołach, które lubią dynamikę, bliską współpracę i intensywność. Otwartych na eksperymenty i wspólne popełnianie błędów. Takie zespoły mogą szybko wypracować dobre i sprawdzone rozwiązania, równocześnie czerpiąc dużą satysfakcję ze wspólnej pracy.
- firmach, które już wykorzystały lub dopiero planują posiłkować się innymi metodami tworzenia innowacji np. Discovery Sprint.
This RITE sounds right, doesn’t it?
____
Warto doczytać:
R.G.Bias & D.J. Mayhew. “Cost-Justifying Usability. An Update for an Internet Age”, 2005.