ekologiczny e-commerce

Eko-mmerce – jak zaprojektować ekologiczny e-commerce?

Jak wynika z raportu Green Generation, już ¾ klientów sklepów online, zauważa podczas zakupów różne nieekologiczne praktyki zakupowe. Foliowe opakowania, plastikowe wypełnienia oraz brak możliwości wyboru bardziej eko form dostawy to tylko wierzchołek góry lodowej. Jak zatem przejść na zieloną stronę mocy, zaprojektować ekologiczny e-commerce i zdobyć sympatię ekokonsumentów?

Jak pokazują badania, świadomi konsumenci są w stanie nawet nieco dopłacić do bardziej zrównoważonych rozwiązań. Do e-commerce nieśmiało przenikają ekotrendy, które skutecznie pomagają stworzyć przyjazny sklep, a także wyróżnić się na tle konkurencji.

Daj szansę odnaleźć artykuły ekologiczne

Odnajdywanie towarów przyjaznych środowisku w gąszczu innych towarów może okazać się nie lada wyzwaniem. Jeśli chcesz zbudować ekologiczny e-commerce rozważ skrócenie i ułatwienie klientom tego procesu. W tym celu na zdjęcia produktów można nanieść odpowiednią etykietę lub ikonę, która sugeruje, że dany produkt jest ekologiczny lub wyprodukowany z poszanowaniem dla środowiska.

Kolejnym ułatwieniem może być udostępnianie funkcjonalności filtrowania po produktach ekologicznych. Dzięki temu, po zaznaczeniu takiego filtra, pokaże nam się lista z produktami wytwarzanymi w zrównoważony sposób. Badanie Koszyk Roku 2020,wykazało, że już ⅕ największych sklepów odzieżowych w Polsce udostępnia swoim klientom taką możliwość.

Niektóre sklepy idą jeszcze dalej i umieszczają specjalną zakładkę z ekoproduktami w nawigacji, tak aby klient na pierwszy rzut oka wiedział o istnieniu takiej oferty.

Zapakuj ekologicznie

Nawet jeśli nie sprzedajesz produktów, które są wytwarzane z poszanowaniem dla środowiska, nadal możesz zatroszczyć się o kilka ważnych aspektów. Jednym z nich jest sposób pakowania.

Jak nie pakować przesyłek - ekologiczny e-commerce EDISONDA
  • Zadbaj o odpowiedni rozmiar opakowania

Bardzo często zdarza się, że opakowania są zbyt duże w stosunku do wysyłanego produktu zajmując przez to większą przestrzeń ładunkową. W skrajnych przypadkach wygląda to niestety tak, jak na załączonym zdjęciu. Według szacunków, przewożenie pustej przestrzeni generuje miliony ton dwutlenku węgla rocznie, co negatywnie wpływa na środowisko naturalne.

  • Stosuj biodegradowalne wypełnienia

Zrezygnuj z folii bąbelkowej na korzyść ekologicznych zamienników. Opcji jest naprawdę wiele.

Doskonale w tej roli sprawdzą się tekturowe wypełniacze, wełna drzewna lub biodegradowalny, nietoksyczny skropak.

O tym, że przestrzeń w Twoim opakowaniu ma znaczenie przypomina na swojej stronie Inpost. Ten sprytny widget, który mieliśmy przyjemność projektować, dobitnie pokazuje, czego się w tym zakresie wystrzegać.

  • Owijaj w ekologiczny sposób

Jeśli to możliwe zrezygnuj z kilkuwarstwowego owijania paczki stretchem oraz foliowej taśmy klejącej. Poszukaj przyjaznych środowisku alternatyw. Do zabezpieczenia paczki przed przypadkowym otwarciem, a zawartości przed uszkodzeniem i zanieczyszczeniami, wykorzystaj papierową taśmę pakową, która nadaje się do recyklingu i jest w pełni ekologiczna.

  • Reużywaj opakowania

Coraz więcej e-sklepów deklaruje wysyłkę produktów w opakowaniach pochodzących w 100% z recyklingu. Niektóre z nich idą jeszcze dalej, dając użytkownikowi na etapie zamówienia możliwość wyboru opakowania z drugiego obiegu np. po zwrocie lub skorzystania z wielorazowych kopert RePack®.

  • Nie marnuj papieru na faktury i ulotki

Nie dołączaj zbędnych ulotek czy gadżetów, które w zdecydowanej większości przypadków i tak od razu lądują w koszu. Wszystkie niezbędne informacje w tym fakturę, formularz zwrotu czy kody rabatowe przesyłaj na adres mailowy klienta.

Ekologiczny e-commerce – postaw na zieloną dostawę

Zakupy online nierozłącznie wiążą się z koniecznością dostawy zamówienia do ostatecznego klienta. Dlatego również na tym etapie, warto udostępnić klientom wybór bardziej ekologicznych metod przesyłki.

Część firm kurierskich od kilku lat deklaruje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Oprócz optymalizacji tras, wprowadzania do floty pojazdów elektrycznych a nawet rowerów, wiele z nich stawia także na kompensację emisji śladu węglowego i finansowanie inicjatyw proekologicznych. Jednak pomimo tych działań, niektórych problemów związanych z tzw. ostatnią milą nie da się zupełnie wyeliminować. Trudności z lokalizacją odbiorców czy nieobecność adresata przesyłki generują dodatkowe koszty, nie tylko finansowe ale i środowiskowe.

Dlatego bardziej ekologiczną alternatywą dla klasycznych dostaw kurierskich mogą być punkty odbioru lub Paczkomaty. Badanie Koszyk Roku 2020 pokazało, że już 68% największych sklepów w Polsce oferuje dostawę za pomocą Paczkomatów.

Minimalizuj zwroty

Darmowa dostawa i zwroty są już standardem w handlu internetowym. Wprowadzanie powyższych udogodnień nie tylko zmniejsza obawy związane z zakupem, ale i zachęca klientów do składania zamówień. Niestety takie podejście ma też swoje ciemne strony – może się przyczynić do nieprzemyślanych zakupów i dużej ilości zwrotów, a tym samym do zintensyfikowanego transportu oraz generowania ogromnej ilości odpadów. Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, jak zaprojektować politykę i proces zwrotu, aby zaskarbić sobie lojalność klientów i zwiększyć konwersję, w artykule znajdziesz też eko-porady i infografiki.

Koszty środowiskowe zwrotów możesz też zminimalizować wdrażając poniższe rady.

  • Zadbaj, aby zdjęcia oddawały rzeczywiste rozmiary i kolory produktu

Zdarza się, że klienci po otrzymaniu towaru są zaskoczeni jego wyglądem lub rozmiarem. Warto zamieszczać takie zdjęcia, które przedstawiają produkt w kontekście, tak aby użytkownik mógł lepiej wyobrazić sobie jego wielkość.

  • Umieść wszystkie niezbędne informacje w opisie

W niektórych opisach brakuje podstawowych informacji na temat produktu np. o jego składzie, wymiarach itp. W przypadku branży odzieżowej warto też umieścić informację jaki rozmiar ubrania prezentuje na sobie model.

  • Informuj o zawyżonej lub zaniżonej rozmiarówce

Niektóre sklepy odzieżowe podpowiadają klientom czy rozmiarówka danego produktu jest standardowa czy też zawyżona/zaniżona. Pozwala to zwiększyć prawdopodobieństwo wybrania odpowiedniego rozmiaru.

  • Pomóż inteligentnie dobrać rozmiar

Badanie Koszyk Roku 2020, pokazało, że już 18% największych sklepów z branży modowej umożliwia klientowi korzystanie z technologii pomagającej dobrać odpowiedni rozmiar np. FitFinder. Na podstawie kilku parametrów, wirtualny doradca oceni, który rozmiar będzie najlepiej dopasowany. Dzięki spersonalizowanym rekomendacjom, Zalando zmniejszyło odsetek zwrotów związanych z niewłaściwym rozmiarem o 4%.

    Chcesz przetestować swój sklep z użytkownikami?

    • Analizuj i wyciągaj wnioski

    Przeanalizuj jakie są główne przyczyny zwracania towarów przez klientów. Zebranie takich danych może pomóc w ulepszeniu obszarów, które odpowiadają za wysoki odsetek zwrotów. Niektóre przyczyny mogą być też związane ze zbyt długim czasem realizacji lub uszkodzeniem towaru podczas przesyłki. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób Twoi klienci postrzegają Twój sklep, rozważ testy użyteczności. 

    Badaj z użytkownikami i ulepszaj proces

    W dłuższej perspektywie proeko postawa e-sklepów może zadecydować o osiągnięciu przewagi nad konkurencją w danym segmencie rynku. Zrównoważony rozwój jest jednym z czynników, który coraz bardziej przemawia do świadomej grupy konsumentów.

    Już na ten moment 34% polskich internautów deklaruje, że chętniej kupuje produkty lub usługi marki, która działa proekologicznie i jest przyjazna środowisku. Dlatego warto wziąć sobie do serca potrzeby klientów, a przy okazji zatroszczyć się o środowisko naturalne, szczególnie że wdrożenie niektórych zmian wcale nie wymaga rewolucji. Postaw (na) ekologiczny e-commerce!

    Chcesz zaprojektować ekologiczny e-commerce?