2020-04-01

Nieuniknione zmiany i innowacje w branży medycznej – HealthTech

Piotr Modrzewski
Piotr
Modrzewski

Sytuacja ekonomiczna i społeczna zmienia się dynamicznie w obliczu pandemii COVID-19. Od kilku tygodni na bieżąco analizujemy potencjał rozwoju nowych technologii, wspierających działanie firm. Uruchamiamy newsfeed, dotyczący innowacji w branży medycznej, które będą zyskiwać na znaczeniu.

Wielu z nas myśląc obecnie o branży medycznej zastanawia się pewnie przede wszystkim czy poradzi sobie ona z opanowaniem epidemii, biorąc pod uwagę np. braki w podstawowym sprzęcie. Z drugiej strony słyszymy o innowacyjnych rozwiązaniach wykorzystujących nowoczesne technologie w walce z wirusem AI wspierająca wynalezienie szczepionki, produkowanie części do respiratorów z drukarki 3D czy roboty wspierające personel szpitali. Z perspektywy użytkownika równie ważna pozostaje realizacja podstawowych usług medycznych.

Oto trendy i innowacje, które obecnie nabierają rozpędu i mają szanse znacznie przyspieszyć cyfryzację branży medycznej

 

Aktualizacja 14 maja
12:00
Polska i Świat

Technologia w przestrzeni publicznej

W działaniach wdrażanych przez administracje publiczną widać dużą otwartość do wykorzystywania nowych technologii. Po wykorzystaniu w szpitalach robotów sterylizujących przestrzeń za pośrednictwem promieni UV (Blue Ocean Robotics) przyszedł czas na zastosowanie podobnych rozwiązań np. w biurach i galeriach handlowych.

Co prawda na razie inny dyskutowany również w Polsce pomysł wdrożenia kamer termowizyjnych w galeriach handlowych został oprotestowany przez środowisko handlowe. W innych krajach jednak tego typu rozwiązania zwłaszcza, dostępne mobilnie zyskują aprobatę. Duże zainteresowanie zyskują na przykład termowizyjne okulary i kaski (dedykowane służbom mundurowym). Chiński startup AI Rokid który wdrożył swoje wykrywające temperaturę okulary T1 szykuje się właśnie do ekspansji w USA (podobne rozwiązanie w formie kasku oferuje Kuang-Chi Technologies). Jednocześnie amerykańska administracja wybrała firmę Draganfly do monitorowania zdrowia (temperatury i układu oddechowego) przechodniów, za pomocą dronów.

Pojawiają się również dyskusje nad mniej „opresyjnymi” rozwiązaniami, tj. jak nowe koncepcje projektowania inteligentnych budynków i osiedli mieszkaniowych (np. z uwzględnieniem przepływu powietrza i odpowiedniej wentylacji budynków) oraz sprzyjających zachowaniu dystansu społecznego parków i miejsc zielonych (np. wertykalne lasy lub parki w formie labiryntów jak projekcie Parc de la Distance studia Precht).

Produkty i urządzenia ubieralne w profilaktyce

W czasie stopniowego zdejmowania obostrzeń wprowadzonych w wyniku epidemii, można zaobserwować coraz ciekawsze produkty mające minimalizować ryzyko zakażeń. Rozkręca się rynek maseczek, które doczekały się ekskluzywnych kolekcji oferowanych przez domy mody albo takich projektów jak możliwość wydrukowania maski z podobizną swojej twarzy czy nawet zaawansowanych przenośnych oczyszczaczy powietrza. Firma Production Club, zajmująca się scenografią, poszła o krok dalej i zaproponowała koncepcję hermetycznego kombinezonu zwanego Micrashhell pozwalającego na uczestnictwo w koncertach i imprezach masowych.

Duże ożywienie panuje na rynku urządzeń ubieralnych (smart opasek i zegarków). I tutaj kolejny raz chińskie rozwiązania pokazują możliwe kierunki rozwoju branży. Na przykład niedostępną jeszcze w Apple Watch czy opaskach Fitbit, kluczową obecnie funkcję mierzenia temperatury oferuje np. TicWris GTS. Fitbit już jednak pracuje (ze Standford Medicine) nad smartwatchem zdolnym do wykrywania objawów wskazujących na infekcję wirusową, zanim dana osoba to zauważy (na podstawie monitoringu temperatury skóry i podwyższonego tętna). Coraz więcej dostępnych jest stosunkowo tanich opasek, (tj. Immutouch) ostrzegających użytkownika, gdy chce dotknąć swojej twarzy.

Inteligentnych urządzeń służących profilaktyce będzie przybywać. Xiaomi oferuje przenośną lampę sterylizacyjną ze światłem UV (UVC Xiaomi Patoneer) pozwalającą na eliminację bakterii i zarazków w domu. Na Kickstarterze można zaobserwować duże zainteresowanie społeczności np. projektami lampki UV wpinanej przez micro-usb do smartfona czy mobilnej szafy (pokrowca) oczyszczającej ozonem odzież (Pura-Case by Carlo Ratti Associati).

Urządzenia ubieralne mogą okazać się najbardziej użyteczne pod kątem trakcingu osób zagrożonych zakażeniem, zwłaszcza w pracy. Tu ciekawych rozwiązań dostarcza zwłaszcza opaska z odbiornikiem GPS i Bluetooth „Proof of Health” od ESTIMOTE. Podobne rozwiązanie (inteligenta opaska dla pracowników) na swoich halach produkcyjnych testuje Ford.

Aktualizacja 15 kwietnia
12:00
Polska i Świat

1. Usługi telemedyczne jeszcze bardziej przyspieszają

Kolejne firmy wdrażają usługę video-porad z lekarzami. Do firm ją oferujących w Polsce dołączył, m.in. haloDoctor (Medfile), WP Lekarz oraz DrEryk, a zakres swoich usług rozszerzył również LuxMed. Na zachodzie dostawców tele-usług jest na tyle dużo, że powstają dedykowane porównywarki, w których klienci mogą sprawdzić zakres i cenę usług poszczególnych firm (GoodRx). Pojawiają się również bardziej elastyczne opcje kontaktu z lekarzami, np. za pośrednictwem komunikatorów tj, WhatsApp czy Telegram (brazylijska platforma Central Corona). Powstają również tele-przychodnie specjalizujące się w danej dziedzinie (np. Kabo Health – wirtualny weterynarz). Rosnące zapotrzebowanie na teleporady to też większe zainteresowanie usługami e-diagnostyki oraz wizytami lekarskimi w domu pacjenta (oferuje je m.in. platforma upacjenta.pl).

Obecna sytuacja może wpłynąć również na digitalizację zapisów do lekarza (w przypadku niezbędnego bezpośredniego kontaktu). LineTweet oferuje wirtualne poczekalnie, w których po telefonicznym wyciągnięciu numerka w przychodni pacjent otrzymuje sms z linkiem na bieżąco informującym o długości kolejki w przychodni. Usługi telemedyczne wkraczają coraz mocniej również w sferę zdrowia psychicznego i sportowego. Na przykład platforma Hims oferuje warsztaty terapii grupowej online, aplikacja StepSetGo zachęca i nagradza za chodzenie po domu w czasie kwarantanny, a aplikacja Care oferuje spersonalizowane programy wellness dla utrzymania zdrowego stylu życia (monitorując i nagradzając codzienne domowe aktywności oraz dobre nawyki dietetyczne).

2. Rosną dyskusje na temat paszportu biometrycznego

Bill Gates postuluje wdrożenie cyfrowego certyfikatu odporności. Gates uważa, że taki certyfikat pozwoliłby na bezpieczne podróżowanie po świecie, mimo zagrożenia epidemiologicznego (które falami może powracać). Nie jest to zupełnie nowy pomysł, a raczej nawiązanie do inicjatywy ID2020 (id2020.org), której partnerami są m.in. ONZ, Microsoft i Accenture. Chodzi o elektroniczny program identyfikacyjny, który wykorzystuje operacje rejestracji narodzin i szczepień, jako platformę dla opracowania tożsamości cyfrowej populacji ludzkich (w skrócie – osoba objęta programem otrzymuje dostępny publicznie cyfrowy „PESEL” zdrowotny zawierający m.in. informacje o historii przebytych chorób i szczepień, który wykorzystuje np. podczas podróży). Temat wydaje się kontrowersyjny i póki co futurystyczny. Jednak w kontekście zapowiedzi rozwoju aplikacji chroniących przez zakażeniem, wykorzystujących dane lokalizacyjne (m.in. partnerstwo Apple i Google, a w Polsce trwające pracę nad aplikacją ProteGo) dyskusje o globalnym programie przeciwdziałania masowym zakażeniom zapewne będą powracać.

3. Nowe koncepty biznesów na fali profilaktyki zdrowotnej

Wobec niekończącego się zapotrzebowania, m.in. na sprzęt medyczny na całym świecie branża vendingowa przystosowuje się do nowych warunków zamieniając automaty z napojami i przekąskami na „maseczkomaty”. Wydaje się, że nie tylko maszyn sprzedających produkty medyczne może być więcej. Co raz głośniej jest również o firmach oferujących, np. fizyczne maszyny do szybkiej samodiagnostyki zdrowotnej. Etihad Airways testuje nową technologię lotniskową w celu identyfikacji podróżnych z objawami COVID-19 („kioski biometryczne” monitorujące temperaturę, serce i częstość oddechów każdego pasażera na lotnisku). Z różnymi formami maszyn do diagnostyki zdrowia pacjentów (np. dostępnymi w galeriach handlowych) eksperymentują w USA firmy Higi i mPort.

Aktualizacja 2 kwietnia
9:00
Polska i Świat

Upowszechnienie video-konsultacji medycznych

W obliczu obowiązkowej kwarantanny i zagrożenia wiele osób potrzebowało bezpośredniego kontaktu z lekarzem bez wychodzenia z domu (niezwiązanego z koronawirusem). Firmy umożliwiające kontakty online z lekarzami (zwłaszcza 
w formie video-konsultacji) zyskały bardzo duże zainteresowanie pacjentów.

Platformy takie, jak accuRx, Access Virtual, Kry z powodzeniem pokazały, że 
w wielu przypadkach po prostu nie musimy chodzić do przychodni. Kilka takich platform funkcjonuje już w naszym kraju, tj. Telemedi.co, Trustedoctor czy Wirtualna Przychodnia PZU zdrowie. W odpowiedzi na obecną sytuację konsultacje z lekarzami, (również wideo) wprowadził również portal znanylekarz.pl. Jeśli dodamy do tego niedawno wdrożony system e-recept wydaje się, że bardzo podstawowa opieka zdrowotna w najbliższej przyszłości może być realizowana w zupełności zdalnie (do tego w dużo bardziej elastycznych godzinach i bez kolejek).

Większość z wspomnianych firm już zapowiedziała rozwój kolejnych funkcjonalności swoich systemów, tj. wersje dla personelu szpitalnego do przeprowadzania wizyt ambulatoryjnych czy możliwość wykonywania zdalnie podstawowych badań.

Rozwój narzędzi do zdalnej diagnostyki

Przeprowadzanie zdalnych badań niedługo może być dostępne dla każdego. Zdalną diagnostykę wspiera wiele ciekawych rozwiązań z obszaru telemedycyny, tj. StethoMe (elektroniczny stetoskop), Higo (wyposażone w szereg różnych końcówek uniwersalne narzędzie do diagnostyki zdrowia dziecka – otoskop, termometr, stetoskop, szpatułka i dermatoskop w jednym) czy Nestmedic (narzędzie do zdalnego wykonywania badania KTG u kobiet w ciąży).

Przy zapewnieniu przystępnej ergonomii takich narzędzi i przełamaniu bariery samo-diagnostyki istnieje duży potencjał produkowania i dystrybucji tego rodzaju narzędzi. Oczywiście po drugiej stronie muszą być specjaliści, lekarze wspierający użytkowników. Dlatego o sukcesie tego typu rozwiązań będzie decydować zbudowanie ekosystemów i platform społecznościowych gromadzących pacjentów i lekarzy (dodatkowo wspieranych przez łatwo dostępne, przechowywane online w chmurze bazy danych o historii pacjentów).

IoT – Monitoring zdrowia fizycznego i psychicznego dzięki urządzeniom ubieralnym

Do podstawowej diagnostyki własnego stanu zdrowia nie musimy posiadać zaawansowanych narzędzi. Wystarczą nam coraz bardziej dostępne i zyskujące na popularności urządzenia ubieralne (tj. smart opaski, smart zegarki czy dedykowane czujniki monitorujące stan zdrowia). Ich możliwości są coraz bardziej zaawansowane.

To nie tylko proste krokomierze, ale też narzędzia do mierzenia tętna i robienia EKG (Apple Watch, BYTEFLIES) czy bezinwazyjne glukometry od polskiej firmy GlucoActive. Pojawia się również wiele rozwiązań dedykowanych osobom starszym, zapewniających stały monitoring podstawowych parametrów życiowych i automatycznie alarmujących rodzinę lub placówki medyczne o sytuacjach zagrożenia (tj. opaska Sidly).

Trenerzy personalni i wellness online

Monitoring zdrowia mocno koreluje z kolejnym trendem, który może przyspieszyć – rozwojem aplikacji i platform do treningów personalnych. To jak dużo osób trenuje na co dzień aktywnie pokazała w ostatnich dniach rosnąca liczba użytkowników aplikacji do samodzielnych treningów fitness czy uprawiania jogi. Wiele z tych rozwiązań odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie szybko zintegrowała swoje oprogramowanie z zewnętrznymi systemami smartTV czy dodała opcje streamowania przez chromecast wspierając wygodę treningów (np. Peloton). W trendzie tym duży potencjał upatrują również producenci sprzętu i oprogramowania VR. Istniejące wdrożenia tj. VRHealth wykorzystywane są obecnie np. przez lekarzy Stanford Sports Medicine przy monitorowaniu postępów pacjentów po przejściu wstrząsu mózgu.

Co ciekawe w wynikach wyszukiwarek w ostatnim czasie zyskują także aplikacje dbania o zdrowie psychiczne (np. KeepAppy, Terapify czy opcja Here For You od Snapchat). Warto tu wspomnieć o polskim rozwiązaniu Avigon.pl umożliwiającym zdalne sesje z psychologiem, coachem czy trenerem personalnym. Wykorzystują ten trend również inne branże (np. producenci kosmetyków) dodając do swoich e-sklepów opcje wellnes (np. aplikacja BEAUTITATION od Eewee Production w której użytkownicy mogą znaleźć sesje medytacji z przewodnikiem i dźwięków, które można włączyć do codziennej pielęgnacji skóry).

Platformy online opieki medycznej i społecznej dla osób starszych

Smart opaski i zegarki dedykowane osobom starszym sprawdzą się zapewne najbardziej w sytuacjach zagrożenia życia. Jednak dla seniorów równie istotne jest zapewnienie stałego kontaktu z rodziną. Uwzględniając ich potrzeby, a często konieczność zapewnienia im profesjonalnej opieki medycznej warto zauważyć duży potencjał rozwoju nowoczesnych domów, placówek opieki medyczno-społecznej. Sprawnie działa w takim modelu firma Carely (USA) wykorzystująca platformę komunikacyjną online do stałego kontaktu z rodziną „pensionariusza” wspieranego przez indywidualnego opiekuna.

Integracja usług medycznych i ubezpieczeniowych

W kontekście monitoringu zdrowia wszystkich członków rodziny rośnie zainteresowanie nowymi modelami ubezpieczeń. Można prognozować, że branże HealthTech i InsurTech jeszcze bardziej się zaprzyjaźnią. Wśród przykładów w tym obszarze można wskazać, np. współpracę ubezpieczyciela Anthem ze startupem doc.ai.

Startup wykorzystuje sztuczną inteligencję i BigData do przewidywania potencjału zdrowotnego pacjentów. Na jego podstawie przygotowywana jest spersonalizowana oferta ubezpieczeń. Więcej o innowacjach wykorzystywanych w ubezpieczeniach pisałem szerzej w innym moim artykule.

Potrzebujesz wsparcia w tworzeniu lub usprawnianiu produktów i usług cyfrowych? Porozmawiajmy!

Sprawdź newsfeed innych branż:

Nieuniknione zmiany i innowacje w logistyce – LogisticsTech

Nieuniknione zmiany i innowacje w edukacji – EduTech

Udostępnij

Edisonda to ludzie

Wierzymy, że UX to coś więcej niż rysowanie makiet. Dlatego pomagamy zrozumieć potrzeby użytkowników i osadzamy je w kontekście biznesowym. Jesteśmy największym studiem User Experience w Polsce.

projekty szyte na miarę

Na co dzień badamy, tworzymy i rozwijamy cyfrowe produkty. W naszej pracy unikamy założeń - polegamy na wiedzy i zdobytym doświadczeniu.

By zobaczyć stronę
obróć urządzenie

Korzystamy z cookies. Dowiedz się wiecej