2020-07-03

Redesign Serwisu Klienta Biznesowego (B2B) dla Kanlux – case study

Ewelina Piekarz
Ewelina
Piekarz

Zbadaliśmy i przeprojektowaliśmy internetowy portal do zamówień hurtowych dla klientów biznesowych Kanlux (B2B). Testy, wywiady, warsztaty i mnóstwo zupełnie nowych dla Klienta insightów to efekt naszej wspólnej, dwumiesięcznej pracy.

Polska firma o globalnym zasięgu

Kanlux jest jednym z wiodących europejskich producentów rozwiązań oświetleniowych z rodzimą produkcją. Z rodzinnej firmy stał się międzynarodowym przedsiębiorstwem oferującym obecnie ponad 3500 produktów dostępnych w 40 krajach świata. Prowadzi sprzedaż zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Jednym z głównym kanałów sprzedażowych jest system B2B do zamówień hurtowych, który przeprojektowaliśmy.

Jak to się zaczęło?

Zostaliśmy zaproszeni do udziału w projekcie przez Agencję Reklamową Opus B, odpowiedzialną za identyfikację marek Kanlux oraz szatę graficzną UI. Po naszej stronie były badania UX oraz projekt funkcjonalny wraz z testami użyteczności. Wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy, że nasza współpraca z firmą Kanlux dotknie tak wielu aspektów – przy okazji serwisu B2B zajęliśmy się również redesignem funkcjonalnym strony www.kanlux.pl oraz przeprojektowaniem serwisu submarki IDEAL TS by Kanlux.

Jakie były cele?

Kanlux poprzez redesign swojej platformy B2B chciał m.in. stać się dla swoich klientów biznesowych (hurtowników, dystrybutorów, właścicieli sklepów internetowych) preferowaną firmą oświetleniową pośród licznej konkurencji. Co zrobić, aby tak się stało? Konkretnej wiedzy dostarczyły nam badania eksploracyjne, które przeprowadziliśmy na samym początku projektu.

Jak do tego podeszliśmy?

Poznajmy hurtowników

Rozpoczęliśmy pracę od przeprowadzenia dwóch tur testów z elementami wywiadu pogłębionego z głównymi grupami docelowymi Kanlux. Rozmawialiśmy z architektami, hurtownikami, elektroinstalatorami, a także użytkownikami końcowymi (end-userami) o ich doświadczeniach związanych z wyszukiwaniem i zamawianiem produktów oświetleniowych.

Chcieliśmy poznać ich potrzeby i oczekiwania w kontekście korzystania ze strony głównej Kanlux. Dystrybutorów dodatkowo pytaliśmy o ich doświadczenia związane z hurtowym zamawianiem produktów przez obecną platformę B2B. Chcieliśmy poznać jej silne i słabe strony, a także wady i zalety konkurencyjnych systemów, z których hurtownicy korzystają na co dzień, jak i lepiej zrozumieć ich środowisko pracy. Badania prowadziliśmy w Polsce, Niemczech i we Francji.

Główne wnioski i obserwacje z badań

Optymalizacja procesu zakupowego

Hurtownicy zamawiają dużo, często i od wielu producentów, którzy także oferują im swoje platformy. Dla nich liczy się czas. Proces idealny? Logują się, wpisują kody produktów i zamawiają, a dostawę otrzymują na następny dzień. I już wiedzieliśmy, co będzie naszym głównym wyzwaniem w tym projekcie.

Nie tylko hurtownicy

Elektroinstalatorzy, którzy wówczas nie mieli dostępu do platformy B2B, także byli zainteresowani korzystaniem z niej, co bardzo ułatwiłoby im pracę. Dla Kanluxa to dobra wiadomość – kolejna grupa klientów obsługiwanych online.

Strona producenta?

Hurtownicy korzystają z dedykowanego serwisu B2B na co dzień. Na stronę wizytówkową producenta odsyłają swoich klientów i inwestorów. Znów dobra wiadomość dla Kanluxa – już wiadomo w jaki sposób prowadzić komunikację na stronie.

Warsztaty

Wspólne warsztaty z kilkunastoosobowym zespołem Kanlux posłużyły nam do przekazania wiedzy z przeprowadzonych badań, a także do wspólnej pracy nad strategią nowych serwisów. Na podstawie obserwacji i wniosków z badań zbudowaliśmy persony, opracowaliśmy customer journey map dla procesu zakupowego B2B, razem wygenerowaliśmy wiele pomysłów, ale przede wszystkim uspójniliśmy wizję i cele do dalszych prac projektowych.

Koncepcja

Po warsztatach byliśmy gotowi do wymodelowania koncepcji. Przyjrzeliśmy się serwisom i platformom bliższej i dalszej konkurencji, aby poznać rozwiązania, które w pozytywny sposób wpływają na ich użyteczność i satysfakcję grup docelowych. Następnie stworzyliśmy architekturę informacji dla całego serwisu B2B. Tak powstał fundament dla konkretnych makiet funkcjonalnych, które przetestowaliśmy z użytkownikami.

Jak podsumowuje współpracę z nami Kanlux?

Współpraca z Edisondą to czysta przyjemność. Bardzo profesjonalny zespół. Niesamowita zdolność umiejętnego słuchania potrzeb Klienta i znajdowania rozwiązań, które nie tyle go zadowolą, ale co najważniejsze, będą efektywne i skuteczne. Od pierwszych chwil współpracy wiedziałam, że zrobimy wspólnie nie jeden projekt. I tak właśnie się dzieje. Terminowość, elastyczność i post service to kolejne mocne atuty współpracującego z nami zespołu. Kolejny projekt na pewno nie będzie mógł się odbyć bez udziału Edisondy – komentuje Marta Kachniarz, Dyrektor Działu Rozwoju i Marketingu.

Współpraca z Edisonda to osiąganie zamierzonych efektów w doskonałym porozumieniu. Sprawna komunikacja, trafne rozwiązania, czytelny przekaz informacji. Na każdym etapie wiadomo, że współpracujemy z gronem pasjonatów świetnie znających się na własnej profesji. To tylko kilka z szeregu powodów świetnie przebiegającej współpracy – dodaje.

Wykorzystane metody i narzędzia

Główne rozwiązania UX wypracowane z Kanlux

Potrzebujesz zmian w swoim systemie B2B? Zacznij od badań. Porozmawiajmy!

 

 

Udostępnij

Edisonda to ludzie

Wierzymy, że UX to coś więcej niż rysowanie makiet. Dlatego pomagamy zrozumieć potrzeby użytkowników i osadzamy je w kontekście biznesowym. Jesteśmy największym studiem User Experience w Polsce.

projekty szyte na miarę

Na co dzień badamy, tworzymy i rozwijamy cyfrowe produkty. W naszej pracy unikamy założeń - polegamy na wiedzy i zdobytym doświadczeniu.

By zobaczyć stronę
obróć urządzenie

Korzystamy z cookies. Dowiedz się wiecej