Projektowanie interakcji w 2019 roku – subiektywna lista trendów

Czas podsumowań, analiz, planów na kolejne miesiące i postanowień, szczególnie tych w kontekście rozwoju. Porzebujesz inspiracji? Oto subiektywna lista trendów i kierunków, w których warto w tym roku spoglądać projektując interakcje, prowadząc badania z użytkownikami, czy planując rozwój innowacyjnych produktów i usług.

Zaprojektuj interfejs bez granic

Projekt Magic UX brytyjskiego studia Special Projects zachwycił mnie swoją oryginalnością i innowacyjnością. Projektowanie interakcji w tym przypadku wykracza poza graficzny interfejs i wykorzystuje najbliższe otoczenie użytkownika, odwzorowując dynamiczny i przestrzenny sposób organizacji miejsca pracy. Wraz z postępującym trendem redukcji kompleksowości w projektowaniu, gdzie to treść staje się interfejsem, wychodzenie poza obszar ekranu i angażowanie najbliższego otoczenia jest ciekawym wzorcem projektowym.

Pozwól użytkownikowi odpocząć od ekranu

Zagadnienie zrównoważonego podejścia do projektowania podejmuje na nowo w pełni napędzana słońcem strona Low-Tech Magazine. W sytuacji, kiedy kolejne aplikacje pochłaniają coraz więcej mocy obliczeniowej, tym samym zwiększając zapotrzebowanie na energię, ekipa z Low-Tech Magazine liczy koszt energetyczny każdego piksela na swojej stronie.

Idąc na przekór obowiązującym trendom w projektowaniu, Low-Tech Magazine starają się dowieść, że to nie technologia określa to, co może być zaprojektowane, tylko projektowanie kształtuje naszą rzeczywistość technologiczną. Strona przestaje działać, kiedy zabraknie jej energii pochodzącej z baterii słonecznej. W świecie, w którym przyzwyczailiśmy użytkowników, że każda informacja dostępna jest na zawołanie, możemy postrzegać to jako atut. Dajmy im na chwilę odpocząć i oderwać się od ekranów.

Projektuj przyszłość, nie tylko teraźniejszość

Coraz więcej osób kształtujących nowe technologie, stara się dostrzec długofalowe konsekwencje swoich działań. Projektantki i projektanci zaczynają coraz częściej projektować świadomie, odpowiedzialnie i krytycznie.

To wiąże się z refleksją, czy rzeczywiście Human-Centered Design pozostaje najlepszą metodą projektowania i wdrażania produktów, czy jako projektanci nie powinniśmy przypadkiem przyjmować szerszej perspektywy.

Projektowanie interakcji na poziomie strategicznym staje się kluczowym etapem w procesie tworzenia nowych produktów i usług. Dzisiaj na nowo stajemy wobec pytania czym jest innowacja i w jaki sposób wdrażać ją na poziomie systemowym.

Myśl przekazem, nie obrazem czy tekstem

Co się tyczy samych użytkowników interfejsów graficznych, coraz bardziej wkraczamy w epokę post-tekstu. W świecie przesyconym informacją, to uwaga użytkownika stanowi największą wartość. Coraz bardziej kluczowym staje się projektowanie przekazu, który z jednej strony umożliwia skonsumowanie jak największej ilości informacji, w jak najkrótszym czasie, z drugiej przykuwa uwagę użytkownika i nie ginie w informacyjnym szumie.

Wykorzystaj AI

Wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji będzie miało coraz większe znaczenie przy tworzeniu wysoce spersonalizowanych interfejsów. Predictive interfaces, które wraz z prężnie rozwijającą się dziedziną ambient intelligence, mają istotny wpływ na projektowanie interfejsów użytkownika, angażują nie tylko wzrok, ale również pozostałe zmysły. Znów więc myślimy, działamy szerzej i projektujemy szerzej. 

Projektowanie interakcji - EDISONDA

Potrzebujesz rozwiązania, które uspójni Twoje produkty cyfrowe i przyspieszy pracę?

Projektowanie interakcji – zbuduj system współpracy

Projektowanie Design Systemu, które dla wielu organizacji stało się właściwie standardem. Jednak oprócz samego wyglądu i reguł funkcjonowania, coraz bardziej istotne staje się wdrożenie go w organizacjach. Jak wyglądał zespół projektowy i proces? Przy użyciu jakich narzędzi Design System powstał? Jak wyglądała współpraca z zespołem wdrożeniowym? Myślę, że w 2019 roku możemy spodziewać się sporej ilości case studies, które w znaczący sposób wpłyną na to, jak rozumiemy i jak będziemy wykorzystywać to narzędzie w przyszłości.

Rozwijaj innowacje w Labach

Jako projektanta osobiście cieszy mnie też coraz większa popularność Innovation Labów i ich powstawanie przy dużych organizacjach. Związane jest to z wyłanianiem się dedykowanej roli Innovation Designera – osoby, która jest w stanie przeprowadzić wysoce zintensyfikowany proces projektowy, w krótkim czasie, poza ramami (i problemami) dużego organizmu.

To właśnie w tych jednostkach powstają innowacje produktowe i pomysły na zupełnie nowe usługi. Inwestycja daje szansę na rozwój organizacji w innych kierunkach niż core oraz dodatkowe zyski.

Z zainteresowaniem obserwuję też zaangażowanie w tego typu działalność ekspertów zewnętrznych (badaczy i projektantów), którzy dzięki doświadczeniu stanowią wsparcie w tworzeniu (a długofalowo również wdrażaniu) strategii oraz wsparcie w budowie kontekstu biznesowego dla innowacji. Więcej o tym czym jest Living Lab przeczytasz w artykule Ewy Stapińskiej.

Śledź trendy, ale myśl samodzielnie

Nowe technologie wypełniają już całą naszą codzienność. Wraz z rozwojem cyfrowego świata, zmienia się również rola projektantów i samo projektowanie interakcji. Dzisiaj nie wystarczy już podążać za trendami żeby zbudować sprawnie funkcjonujący i popularny produkt. Coraz częściej jesteśmy odpowiedzialni za stworzenie struktur dla wyłonienia się i rozwoju innowacji. Trendy pomagają nakreślić pewien kierunek działania, nigdy jednak nie są gotową odpowiedzią na postawiony problem. Naszym zadaniem jest przechwycić je, zrozumieć i dostosować do sytuacji w konkretnych projektach.

Artykuł powstał na podstawie materiału przygotowanego dla portalu Nowy Marketing.

Chcesz się dowiedzieć, jak mógłby wyglądać proces w Twojej organizacji?