Konfigurator B2B – na co zwrócić uwagę przy projektowaniu?

Dobrze zaprojektowany konfigurator może pomóc użytkownikowi w dopasowaniu produktów do potrzeb, a sprzedającemu zdjąć z głowy dużą część zadań (i nakładów) związanych z obsługą klienta. Jaki konfigurator wybrać i na co zwrócić uwagę przy projektowaniu?

Konfigurator umożliwia kupującemu wybór różnych wariantów danego produktu oraz jego wizualizację. Zastosowanie takiego rozwiązania jest już bardzo częste w sektorze B2C i coraz więcej firm kierujących swoją ofertę do biznesu również zaczyna je wdrażać. O innych trendach i potrzebach użytkowników w sprzedaży B2B przeczytasz w innym moim artykule. 

Warto zastanowić się nad zastosowaniem konfiguratora szczególnie, gdy:

  • Produkty, które oferujesz mogą występować w wielu zmiennych konfiguracjach, takich jak długość, szerokość, kolor, kształt, proporcje, wykończenie czy materiał, z którego są wykonane.
  • Dążysz do zoptymalizowania produkcji poprzez odciążenie działu obsługi klienta.
  • Próbujesz minimalizować błędy, których nie dałoby się uniknąć przy przyjmowaniu zamówień metodą tradycyjną, np. mailowo, czy telefonicznie.
  • Chciałbyś zaproponować klientowi szczególną wartość (np. oferując produkty premium), dzięki personalizacji.

Chcesz się dowiedzieć, dla jakich firm tworzyliśmy podobne produkty?

Jaki konfigurator wybrać?

Aby konfigurator spełnił opisane wcześniej funkcje powinien być dostosowany zarówno do asortymentu, jak i potrzeb użytkowników. Poniżej znajdziesz przegląd różnych typów i funkcji konfiguratorów.

Konfigurator graficzny

Ten typ konfiguratora, wykorzystującego specjalnie przygotowane elementy graficzne, jest często używany na stronach skierowanych zarówno dla klientów B2C, jak i B2B. Użytkownik wybiera jedną z zaprezentowanych opcji, co skutkuje natychmiastową aktualizacją zdjęcia konfigurowanego produktu. Taki sposób prezentacji pozwala na szybki podgląd efektów i wyobrażenie sobie, jak będzie wyglądał fizyczny produkt. Zdecydowanym plusem jest bardzo prosta nawigacja pomiędzy wymiarami konfiguracji, możliwa przy pomocy scrolla lub zakładek.

Przykład konfiguracji wizytówki moo.com, poprzez wybieranie elementów i stały podgląd zmieniających się parametrów.

Konfigurator „krok po kroku”

Użytkownik prowadzony jest przez konfigurację kolejnych parametrów. Zazwyczaj na jednym ekranie może zmienić jeden element. W każdym z kroków zaproponowane jest ustawienie bazowe, które można zaakceptować bez konieczności zmiany całej konfiguracji. Zaletą takiego interfejsu jest zmniejszenie obciążenia poznawczego, które może wywołać pokazanie jednocześnie zbyt wielu funkcji. Przydać się może w sytuacji, gdy użytkownik musi zadecydować o dużej ilości elementów lub gdy poprzednie kroki wpływają na kolejne.

Studio-shed jest przykładem krokowego konfiguratora produktu. Wybór kolejnych elementów pokazany jest w formie zwijanych tabów. Na każdym kolejnym kroku użytkownik określa dany parametr – wielkość, kolor, wnętrze, etc.

Konfigurator techniczny

Narzędzie jest najbardziej zbliżone wyglądem do programu do projektowania. Wizualizacja bazuje na rysunku technicznym i pozwala na modyfikację parametrów konstrukcyjnych. Jest to konfigurator bardzo dokładny, pozwalający na modyfikację najmniejszych elementów.

Przykładem może być Trustile, umożliwiający dokładną, co do centymetra, konfigurację drzwi.

Konfigurator posiadający tryb prosty i zaawansowany

Część rozwiązań dopasowuje zakres możliwej konfiguracji do potrzeb i wiedzy klientów. Dzieje się to poprzez wydzielenie w konfiguratorze prostych, typowych modyfikacji oraz opcji zaawansowanych pozwalających modyfikować produkt w zdecydowanie większym zakresie.

Windowsoftware.co.uk umożliwia konfigurację prostą oraz dużo bardziej zaawansowaną dla klientów, którzy mają większą wiedzę.

Na co zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu konfiguratora?

  • Zadbaj o przejrzystość konfiguratora. Aby proces projektowania danego produktu przebiegł szybko i bezproblemowo, konfigurator powinien być czytelny i zawierać jedynie najważniejsze dla użytkownika elementy.
  • Wspieraj użytkowników w trakcie konfiguracji – umożliwiaj szybką inicjację najważniejszych procesów, zapewnij aktualizację wyświetlanych informacji w czasie rzeczywistym, bądź funkcjonalność odświeżania.
  • Sprawdź możliwe błędy, upewnij się, że użytkownik nie może „wyklikać” nieistniejących konfiguracji.
  • Wykorzystuj powszechnie stosowane formy wizualne dla podstawowych elementów interfejsu tj. select listy, inputy, pola wyszukiwania, filtry itp.
  • Zadbaj o spójność graficzną całego interfejsu. Uspójnij wykorzystane kolory, ustal styl i hierarchię elementów systemu: nagłówki, przyciski, linki, wykorzystaj ikony. Zastosuj różną kolorystykę dla elementów aktywny/nieaktywnych.
  • Zanim wdrożysz konfigurator, zbadaj jego testową wersję z potencjalnymi użytkownikami. Dzięki temu zyskasz cenną wiedzę o ich potrzebach i oczekiwaniach.

 

Potrzebujesz zaprojektować, wdrożyć, zbadać konfigurator B2B lub B2C?