To już trzecia edycja rankingu Koszyk Roku, największego badania User Experience w Polsce. Tym razem audytowi poddaliśmy wersje mobilne stron, PWA oraz aplikacje. Pierwsze miejsce zajął sklep mediaexpert.pl, na podium znalazły się też wittchen.pl i mediamarkt.pl.
Okazuje się, że sklepy coraz bardziej świadomie podchodzą do projektowania procesów sprzedażowych online, poziom UX jest już dość wysoki, a sklepy szybko zareagowały na obecne warunki. Tegoroczne badanie wzbogaciliśmy o obserwacje najważniejszych trendów, również tych, związanych z obsługą klienta podczas pandemii. Najważniejsze z nich to:
- informacje o bezpiecznym przechowywaniu, pakowaniu oraz dostawie produktów,
- ograniczanie zwrotów stacjonarnych i wydłużenie terminów zwrotów,
- informacje o środkach ostrożności zastosowanych w sklepach stacjonarnych,
- zachęcanie do korzystania z płatności bezgotówkowych podczas wybierania metody płatności.
Ważna też ekologia
Rośnie znaczenie działań pozwalających robić zakupy w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Ekologia to istotny trend we współczesnym projektowaniu rozwiązań cyfrowych. Wsparcie w kompensacji śladu węglowego, ograniczenie liczby zwrotów dzięki rozwiązaniom ułatwiającym dopasowanie rozmiaru (np. FitFinder), ekofaktura, czy wykorzystanie do pakowania materiałów z recyclingu – to coraz bardziej popularne rozwiązania wspierające go. Szczególnie dobrze to zadanie realizuje Wittchen.pl.
Chcesz sprawdzić użyteczność swojego sklepu internetowego?
Ranking Koszyk Roku 2020 – jak badaliśmy?
W tym roku postanowiliśmy skupić się na mobilnym aspekcie e-commerce, czyli m-commerce. Zbadaliśmy 100 najczęściej odwiedzanych e-sklepów w Polsce. Oceniliśmy łatwość i wygodę korzystania z interfejsu mobilnego podczas procesu zakupowego. Badaliśmy mobilną stronę www, PWA lub aplikację mobilną, w zależności od tego, jakie rozwiązanie proponował sklep.
Dlaczego porównywaliśmy te trzy rozwiązania?
- Badaliśmy User Experience, a dobry UX można dostarczyć na rożne sposoby. To, jaką dany sklep wykorzystuje technologię nie jest dla nas w tym badaniu aż tak istotne, ważne, by końcowy rezultat był dobry dla użytkownika.
- Zakładamy, że każdy sklep miał przesłanki biznesowe, które ostatecznie zdecydowały o tym, że dostępna będzie tylko strona, PWA albo apka. Jeśli sklep podał decyzję o wypuszczeniu aplikacji – dla nas jest to sygnał, że chce inwestować w ten kanał i jest on dla sklepu ważny.
Przeprowadziliśmy dokładny audyt wszystkich 100 sklepów symulując typowe akcje wykonywane przez klientów.
- Opracowaliśmy listę ponad 150 heurystyk, które oceniliśmy według punktacji: „prawda” (+1 punkt) „fałsz” (0 punktów), nie dotyczy (dana heurystyka nie jest brana pod uwagę).
- Uzyskane w ten sposób punkty posłużyły nam do wyliczenia oceny końcowej dla każdego sklepu, która zadecydowała o jego pozycji w rankingu.
Więcej o tym w jaki sposób na co dzień prowadzimy badania w e-commerce przeczytasz w innym naszym artykule.
Badaliśmy sklepy, które:
- prowadzą sprzedaż produktów na polskim rynku,
- we wrześniu 2020 roku odnotowały największą liczbę odwiedzin,
- nie umożliwiają sprzedaży bezpośredniej zewnętrznym sprzedawcom (marketplace),
- wykluczone zostały sklepy należące do grupy marketplace, czyli portale umożliwiające sprzedaż bezpośrednią zewnętrznym sprzedawcom np. Allegro.
Autorkami tegorocznego badania są Katarzyna Janoszczyk i Anna Wójcik, nasze UX Designerki.
Czym jest Koszyk Roku?
Koszyk Roku to największe badanie jakości serwisu w sklepach internetowych działających w Polsce, organizowane przez Twisto w partnerstwie z ING Bankiem Śląskim, Mastercard i Edisondą. Podczas badania specjaliści user experience testują strony internetowe 100 największych sprzedawców on-line pod kątem kilkuset kryteriów, wcielając się w rolę klienta i zwracając uwagę na usprawnienia i utrudnienia podczas zakupów. W efekcie powstaje ranking sklepów najbardziej przyjaznych kupującym. Pobierz i przeczytaj cały raport z badania Koszyk Roku 2020!