Mobilne sklepy z elektroniką i AGD z najlepszym UX – ranking Koszyk Roku 2020

To już trzecia edycja rankingu Koszyk Roku, największego badania User Experience w Polsce. Tym razem audytowi poddaliśmy wersje mobilne stron, PWA oraz aplikacje. Pierwsze miejsce zajął sklep mediaexpert.pl, na podium znalazły się też wittchen.plmediamarkt.pl.

Okazuje się, że sklepy coraz bardziej świadomie podchodzą do projektowania procesów sprzedażowych online, poziom UX jest już dość wysoki, a sklepy szybko zareagowały na obecne warunki. Tegoroczne badanie wzbogaciliśmy o obserwacje najważniejszych trendów, również tych, związanych z obsługą klienta podczas pandemii. Najważniejsze z nich to:

  • informacje o bezpiecznym przechowywaniu, pakowaniu oraz dostawie produktów,
  • ograniczanie zwrotów stacjonarnych i wydłużenie terminów zwrotów, 
  • informacje o środkach ostrożności zastosowanych w sklepach stacjonarnych,
  • zachęcanie do korzystania z płatności bezgotówkowych podczas wybierania metody płatności.

Ważna też ekologia

Rośnie znaczenie działań pozwalających robić zakupy w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Ekologia to istotny trend we współczesnym projektowaniu rozwiązań cyfrowych. Wsparcie w kompensacji śladu węglowego, ograniczenie liczby zwrotów dzięki rozwiązaniom ułatwiającym dopasowanie rozmiaru (np. FitFinder), ekofaktura, czy wykorzystanie do pakowania materiałów z recyclingu – to coraz bardziej popularne rozwiązania wspierające go. Szczególnie dobrze to zadanie realizuje Wittchen.pl.

Chcesz sprawdzić użyteczność swojego sklepu internetowego?

Ranking Koszyk Roku 2020 – jak badaliśmy?

W tym roku postanowiliśmy skupić się na mobilnym aspekcie e-commerce, czyli m-commerce. Zbadaliśmy 100 najczęściej odwiedzanych e-sklepów w Polsce. Oceniliśmy łatwość i wygodę korzystania z interfejsu mobilnego podczas procesu zakupowego. Badaliśmy mobilną stronę www, PWA lub aplikację mobilną, w zależności od tego, jakie rozwiązanie proponował sklep.

Dlaczego porównywaliśmy te trzy rozwiązania?

  • Badaliśmy User Experience, a dobry UX można dostarczyć na rożne sposoby. To, jaką dany sklep wykorzystuje technologię nie jest dla nas w tym badaniu aż tak istotne, ważne, by końcowy rezultat był dobry dla użytkownika.
  • Zakładamy, że każdy sklep miał przesłanki biznesowe, które ostatecznie zdecydowały o tym, że dostępna będzie tylko strona, PWA albo apka. Jeśli sklep podał decyzję o wypuszczeniu aplikacji – dla nas jest to sygnał, że chce inwestować w ten kanał i jest on dla sklepu ważny.

Przeprowadziliśmy dokładny audyt wszystkich 100 sklepów symulując typowe akcje wykonywane przez klientów. 

  • Opracowaliśmy listę ponad 150 heurystyk, które oceniliśmy według punktacji: „prawda” (+1 punkt) „fałsz” (0 punktów), nie dotyczy (dana heurystyka nie jest brana pod uwagę).
  • Uzyskane w ten sposób punkty posłużyły nam do wyliczenia oceny końcowej dla każdego sklepu, która zadecydowała o jego pozycji w rankingu.

Więcej o tym w jaki sposób na co dzień prowadzimy badania w e-commerce przeczytasz w innym naszym artykule. 

Badaliśmy sklepy, które:

  • prowadzą sprzedaż produktów na polskim rynku,
  • we wrześniu 2020 roku odnotowały największą liczbę odwiedzin,
  • nie umożliwiają sprzedaży bezpośredniej zewnętrznym sprzedawcom (marketplace),
  • wykluczone zostały sklepy należące do grupy marketplace, czyli portale umożliwiające sprzedaż bezpośrednią zewnętrznym sprzedawcom np. Allegro.

Autorkami tegorocznego badania są Katarzyna Janoszczyk i Anna Wójcik, nasze UX Designerki.

Czym jest Koszyk Roku?

Koszyk Roku to największe badanie jakości serwisu w sklepach internetowych działających w Polsce, organizowane przez Twisto w partnerstwie z ING Bankiem Śląskim, Mastercard i Edisondą. Podczas badania specjaliści user experience testują strony internetowe 100 największych sprzedawców on-line pod kątem kilkuset kryteriów, wcielając się w rolę klienta i zwracając uwagę na usprawnienia i utrudnienia podczas zakupów. W efekcie powstaje ranking sklepów najbardziej przyjaznych kupującym. Pobierz i przeczytaj cały raport z badania Koszyk Roku 2020!

 

Zastanawiasz więc czy zainwestować w audyt użyteczności Twojego sklepu internetowego?

Korzystamy z cookies. Dowiedz się więcej