Od insight’u do innowacji, czyli jak z głową i w oparciu o dane wdrażać innowacje cyfrowe

Poprawa customer experience, zwiększenie efektywności procesów biznesowych, podnoszenie produktywności pracowników oraz wprowadzanie nowych produktów czy modeli biznesowych to tylko kilka przykładów obszarów, gdzie innowacje cyfrowe odgrywają znaczącą rolę. Potencjał technologii cyfrowych jest ogromny, a firmy, które go wykorzystują inwestując w innowacje cyfrowe, często uzyskują przewagę konkurencyjną na rynku. Potrafią lepiej sprostać oczekiwaniom klientów, dzięki czemu wyprzedzają konkurencję i wysuwają się na prowadzenie.

Zanim pomysł na innowację stanie się rzeczywistością, musi przejść swoją drogę. Nikt nie zainwestuje przecież w niedookreśloną i mglistą ideę. Skąd wiemy, czy pomysł jest strzałem w dziesiątkę? Jak doprecyzować pomysł? Jak przekonać do niego decydentów? Jak zebrać odpowiednie dane i argumenty, aby móc na nich opierać decyzje? Jak określić ryzyka? Z pomocą przyjdą badania i metody warsztatowe – jak je wykorzystać w procesie tworzenia innowacji, opiszę na kilku przykładach z naszej praktyki.

Nowe otoczenie, nowe oczekiwania klientów, nowa okazja biznesowa

Wszystko zaczyna się od dostrzeżenia szansy na rynku lub określenia potrzeby klienta, która do tej pory nie została zaspokojona. Aby pomysł nie został jedynie w naszej głowie, musimy zrobić pierwszy krok: zacząć działać i przekształcić go w początkowy koncept. Brzmi banalnie, jednak z naszego doświadczenia wiemy, że ten pierwszy krok bywa najtrudniejszy w wielu organizacjach, gdzie świetne pomysły nie doczekują się realizacji i możliwości rynkowego przetestowania – o takim innowacyjnym impasie pisał Hubert Turaj w swoim tekście.

Aby pomóc naszym klientom przełamać ten impas, realizujemy z nimi Discovery Sprint. Discovery Sprint jest metodyką wpisująca się w filozofię design thinking, która pozwala dobrze zdefiniować co ma zostać zaprojektowane, jednocześnie odkrywając zawczasu ryzyka związane w z projektem.

Jednym z najbardziej interesujących sprintów, który zorganizowaliśmy i którego efektami możemy się pochwalić (rozwiązanie jest już wdrożone i ogólnodostępne), był Discovery Sprint dla Grant Thornton Polska. W wyniku 2 tygodniowego Sprintu określiliśmy zakres i strukturę rozwiązania, a także przygotowaliśmy kilka ekranów nowej aplikacji. Te ekrany posłużyły jako punkt wyjścia dla dalszych dyskusji, a niedługo później zostały zaimplementowane.

Ale od początku, parę słów kontekstu. Discovery Sprint dla Grant Thornton dotyczył zagadnienia nazywanego „estoński CIT”. W 2021 wprowadzono w Polsce nową formę opodatkowania dochodów z działalności spółek przeznaczoną dla podatników CIT – ryczałt od dochodów spółek. Nazwa „estoński CIT” bierze się stąd, że inspiracją był model opodatkowania obowiązujący w Estonii (więcej o estońskim CIT przeczytasz tutaj).

Przedsiębiorcy zaczęli szukać odpowiedzi na pytania: Czy opłaca mi się przejść na estoński CIT? Co mi to da? Czy moja firma jest na to gotowa? W jaki sposób przejść na estoński CIT? Specjaliści w Grant Thornton dostrzegli tę potrzebę u swoich klientów i wpadli na pomysł rozwiązania cyfrowego, które miałoby zaadresować te potrzeby: pozwolić w szybki sposób uzyskać odpowiedzi na te pytania, a zainteresowanych zachęcić do kontaktu z Grant Thornton i skorzystania z usługi wsparcia w procesie przejścia na estoński CIT.

Pomysł zweryfikowaliśmy i doprecyzowaliśmy wspólnie podczas Discovery Sprint, a procesem kierował jeden z naszych badaczy i projektantów. Najpierw określiliśmy innowację, którą chcieliśmy stworzyć, klarując cele, możliwości i ryzyka projektu. Był to innowacyjny kalkulator estońskiego CIT, mający pomóc przedsiębiorcom we wstępnej diagnozie: sprawdzeniu, czy firma jest gotowa na przejście na estoński CIT oraz obliczeniu korzyści z tego wynikających. Opracowaliśmy persony użytkowników – produkt został stworzony z myślą o nich. Dla każdej persony określiliśmy funkcje rozwiązania. Przygotowaliśmy również kilka ekranów rozwiązania. Z uwagi na specyficzne sformułowania związane z tematem estońskiego CIT, przeprowadziliśmy również warsztat dotyczący copy rozwiązania. W wyniku warsztatu dopracowaliśmy copy tak, by było przyjazne dla naszych person. Pomysł został wdrożony niedługo po naszym Discovery Sprint, a efekty naszej pracy zobaczysz tutaj.

Discovery Sprint pozwala bardzo szybko, bo zaledwie w 2 tygodnie, zweryfikować i dookreślić pomysł. Efektem jest koncepcja w postaci kilku kluczowych ekranów oraz executive summary – prezentacja pomysłu wraz z kluczowymi spostrzeżeniami z Discovery Sprint, która pomoże ci rozpowszechniać twój pomysł w organizacji, przedstawić go decydentom i uzyskać wszystkie niezbędne akceptacje. Nasza ekspertka, Izabela Nowak, w swoim artykule szczegółowo opisała rezultaty, jakich można się spodziewać. Discovery Sprint sprawdza się najlepiej, gdy chcesz rozwiązać konkretny problem biznesowy lub masz pomysł na innowację dotyczącą jednego sprecyzowanego obszaru czy wątku i to na nim chcesz się skupić. Jeżeli jednak Twoja organizacja stanie przed problemem, który dotyczy wielu obszarów lub jest wielowymiarowy, warto rozważyć Warsztat Potrzeb Biznesowych, o którym piszę dalej.

Digital transformation to nie tylko modne hasło, ale konieczność

W naszej codziennej pracy spotykamy się z klientami, którzy dobrze zdają sobie sprawę, że cyfrowa transformacja to nie tylko modne hasło, ale konieczność – jeśli chcą nadal sprawnie funkcjonować i pozostać konkurencyjnymi na rynku.

Kontekst i sytuacje bywają różne, np. w ich organizacjach wydeptano ścieżki, którymi pracownicy chodzą od lat, z przyzwyczajenia posługują się przestarzałymi narzędziami i sposobami działania w wielu obszarach. Nie ma jednego konkretnego pomysłu na innowację, ale jest wyraźna potrzeba przeglądu, a następnie zmian i odświeżenia dotychczasowego podejścia. Inna sytuacja to taka, kiedy odświeżenia wymagają procesy obsługi klienta i firmy chcą im nadać bardziej cyfrowego ducha. Problem do rozwiązania są wyraźnie widoczny, ale jego zakres i szczegóły i dokładna definicja nie są znane.

W takich przypadkach, gdy zakres projektu cyfrowej transformacji wymaga dalszego doprecyzowania, zwykle proponujemy naszym klientom przeprowadzenie Warsztatu Potrzeb Biznesowych. Niezależnie od tego, czy klient chce przeprowadzić cyfrową transformację firmy, oferować całkowicie nowe usługi, czy zastąpić niedziałające rozwiązania nowoczesnymi cyfrowymi narzędziami — warsztat pomoże określić punkt wyjścia i optymalny sposób wdrożenia cyfrowej zmiany.

Podczas 2-3 godzinnego warsztatu wspólnie pracujemy nad takimi elementami, jak:

  • cele, które firma chce osiągnąć (strategiczne lub unikalne dla projektu),
  • określenie, w jaki sposób cele projektu wpisują się w strategię firmy,
  • zrozumienie wyzwań i potrzeb firmy,
  • wiedza o użytkownikach — potencjalnych odbiorców i beneficjentów zmiany,
  • mapowanie ekosystemu cyfrowego,
  • przegląd obecnych rozwiązań,
  • wizja przyszłego rozwiązania (jeśli istnieje),
  • zakres danych i informacji, które trzeba zdobyć, aby podejmować decyzje,
  • możliwe ryzyka i przewagi.

Konkretne kwestie i tematy, które poruszamy podczas warsztatu oraz przebieg samego warsztatu są dostosowywane specjalnie dla każdego klienta. W wyniku takiego rozwiązania możemy określić zakres projektu. Oprócz doprecyzowania definicji projektu jako klient zyskujesz kilka innych korzyści:

  • weryfikacja, czy potrzebujesz naszego wsparcia do realizacji swoich planów oraz czy nasze metody pracy współgrają z Twoimi,
  • bezpośrednią korzyść ze spotkania, adekwatną do zakresu omawianych problemów, np. audyt obecnego rozwiązania, propozycje metod rozwiązania przedmiotowego problemu, rekomendacje wdrożeniowe,
  • proponowaną ścieżkę osiągnięcia Twoich celów — zasugerujemy metody i techniki badawcze, które pomogą Ci systematycznie zbierać niezbędne dane i informacje do podejmowania decyzji biznesowych związanych ze zmianą,
  • po warsztacie otrzymasz ofertę skrojoną pod potrzeby twojej firmy, jej sposób pracy i cele wraz ze wstępną oceną wykonalności projektu oraz budżetem czasowo-kosztowym — dające Ci możliwość zdecydowania, czy chcesz podjąć z nami kolejny krok cyfrowej transformacji.

Jak widać Warsztat Potrzeb Biznesowych jest kluczowym krokiem w rozpoczęciu cyfrowej transformacji Twojego biznesu opartej na badaniach i analizie.

Na kilku przykładach z naszego doświadczenia opiszę, jak wykorzystujemy badania do zbierania danych niezbędnych do podejmowania decyzji w zarządzaniu innowacjami.

Ręka na pulsie – to, co kiedyś było innowacją, dziś nią już nie jest

Kontekst, w którym działamy, oczekiwania klientów oraz pożądane standardy ulegają ciągłym zmianom. To, co było innowacją trzy lata temu, stworzone w konkretnym kontekście, dostarczające rozwiązanie dla problemów użytkowników w 2020 roku, teraz może mieć niewielkie znaczenie lub inaczej mówiąc, być standardem, a nie rewolucyjną nowością. Liczy się też wykonanie: co z tego, że pomysł był innowacyjny, jeśli w nowym kontekście jego wykonanie nie gwarantuje użytkownikom płynnego korzystania?

Jeśli nie chcemy spoczywać na laurach i zależy nam na utrzymaniu customer experience i user experience na wysokim poziomie, na ciągłej optymalizacji, a jednocześnie na dostosowywaniu się do zmian w potrzebach użytkowników, na ratunek przychodzą testy użyteczności (zarówno moderowane, jak i niemoderowane) oraz pogłębione wywiady z użytkownikami.

Moderowane testy użyteczności to około godzinne sesje prowadzone przez moderatora z użytkownikiem. Podczas tych sesji użytkownik wykonuje wcześniej zdefiniowane zadania, a prowadzący obserwuje zachowanie użytkownika. Uczestnicy wykonują zadania przy użyciu np. prototypu i mogą komentować swoje działania oraz/lub elementy usługi. Głównym kryterium oceny są obserwacje moderatora.

W trakcie moderowanych testów użyteczności wykorzystujemy tzw. metodę kontekstową – rozwinięcie metody głośnego myślenia. Użytkownik wykonując zadania jednocześnie opisuje je i komentuje swoje czynności oraz odpowiada na pytania prowadzącego. Dzięki temu możliwe jest określenie postrzegania obiektu przez użytkownika i prześledzenie jego/jej procesów myślowych. Rezultatem moderowanych testów użyteczności są zidentyfikowane problemy i błędy interfejsu, a do każdego z nich proponujemy rekomendację rozwiązania, na podstawie której poprawisz i zoptymalizujesz swój produkt.

Wywiad pogłębiony, znany również jako IDI (in-depth-interview), podobnie jak test użyteczności jest jakościową techniką zbierania informacji podczas indywidualnej rozmowy z respondentem. Rozmowę prowadzi moderator, bazując na liście tematów i pytań. Jednakże kolejność i liczba zadawanych pytań zależą od naturalnego przebiegu rozmowy. Moderator pogłębia tematy, które porusza respondent i które są istotne dla przedmiotu badania, wcześniej zdefiniowanych celów oraz pytań badawczych.

Wywiady pogłębione doskonale sprawdzają się, gdy chcesz wyeksplorować konkretny temat, na przykład zrozumienie kontekstów, w których użytkownicy wchodzą w interakcje z Twoim produktem, co ich motywuje oraz czy ich potrzeby są adresowane cyfrowo w Twoim produkcie. Dzięki tym informacjom będziesz na bieżąco z potrzebami użytkowników, a to pozwoli Ci odpowiednio aktualizować, optymalizować i rozwijać swoją ofertę oraz produkt.

Niemoderowane testy użyteczności, jak sama nazwa wskazuje, nie wymagają obecności badacza podczas każdej sesji testowej. Zamiast tego narzędzie używane do przeprowadzenia takich testów dostarcza użytkownikom instrukcje, rejestruje ich działania na prototypie i może zadawać im wcześniej przygotowane dodatkowe pytania. Testy niemoderowane są znacznie krótsze niż moderowane: bez obecności moderatora respondenci mogą łatwo się rozpraszać, tracić zainteresowanie i mogą być skłonni porzucić zadanie. Zaletą jednak jest to, że możesz przebadać bardzo dużo osób jednocześnie i w krótkim czasie.

Niemoderowane testy mogą dostarczyć dwa rodzaje wniosków, w zależności od tego, jak zaplanujesz i przygotujesz badanie: jakościowe lub ilościowe. Możesz dowiedzieć się, jak użytkownicy poruszają się po rozwiązaniu, które zaprojektowałeś, ale możesz także określić jaki odsetek respondentów z sukcesem zakończył zadanie. Dzięki testom niemoderowanym będziesz w stanie zidentyfikować problematyczne miejsca w interfejsie i wprowadzić odpowiednie zmiany, aby zapewnić płynne doświadczenie użytkownika.

Te metody pomogą Ci zoptymalizować swój produkt i regularnie konfrontować go z rzeczywistością. Czy nasza innowacja jest nadal innowacyjna dla odbiorców? Czy nasz pomysł nie jest przestarzały? Czy nadal spełniamy potrzeby i zapewniamy płynne doświadczenie użytkownika za pomocą naszego produktu?

Jednak pamiętaj, że badania powinny być powtarzane — tylko wtedy możemy wykryć zmiany i odpowiedzieć na nie odpowiednio wcześnie.

Mamy okazję obserwować ewolucję zmian w naszych długoterminowych współpracach z klientami, na przykład prowadząc badania nad aplikacją bankową Moje ING (nie tylko regularnie prowadzimy badania użytkowników dla ING Bank, ale również wspieraliśmy ich w projektowaniu UX, o czym przeczytasz w tym artykule).

Badawcze déjà vu – gdzieś już to słyszeliśmy…

Weźmy za przykład firmę, która regularnie prowadzi testy użyteczności swojego cyfrowego produktu, robiąc to kilka razy w roku. Każda iteracja badań przynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu zidentyfikowanych błędów interfejsu. Każdorazowo do zidentyfikowanych błędów proponujemy rekomendacje rozwiązań – wskazujemy, jak można przeprojektować dany element czy ekran, aby naprawić ten błąd. Efekt? Nasz klient otrzymuje więc od nas również od kilkunastu do kilkudziesięciu rekomendacji rozwiązań, które wdraża by poprawić produkt. W praktyce, przy 5 lub 10 iteracjach badań rocznie, może to oznaczać, że klient otrzymuje od nas kilkaset rekomendacji rocznie!

Co więcej, nam, badaczom, często przytrafia się uczucie déjà vu podczas kolejnych iteracji badań. Nawet jeśli badamy różne procesy aplikacji, wprawdzie niezwiązane ze sobą tematycznie, ale podobne funkcjonalnie, obserwujemy bardzo podobne reakcje lub komentarze użytkowników. Towarzyszy nam nieodparte uczucie, że gdzieś już to słyszeliśmy…

Ponawianie badań to niewątpliwie korzyść dla firmy. Ale jak nie zagubić się w tej lawinie danych, które z każdą sesją się kumulują? Jak sprawić, by nasze odkrycia nie lądowały na półce po jednorazowym użyciu? Co zrobić by skutecznie wychwycić podobieństwa pomiędzy problemami badanymi w różnych iteracjach i wyciągać z wysokopoziomowe wnioski?

Zalecane przez nas podejście dla organizacji prowadzących regularne badania (niezależnie od tego, czy są to moderowane testy użyteczności, czy niemoderowane – obie opcje są możliwe) polega na stworzeniu Research System’u.

Podejście zakładające gromadzenie wyników badań w Research Systemie zastosowaliśmy dla jednego z e-commerce z branży kosmetycznej, dla którego przeprowadzamy niemoderowane testy. W idealnym świecie jedna obserwacja zachowania użytkownika = jeden wniosek = jedna rekomendacja. W praktyce, badania przynoszą takie obserwacje, wnioski i rekomendacje, pomiędzy którymi istnieje wiele zależności.

Spotykamy się z kilkoma możliwymi przypadkami:

  • Jeden problem, jedno rozwiązanie
  • Wiele problemów, jedno interfejsowe rozwiązanie
  • Jeden problem, kilka potencjalnych rozwiązań.

Research System opiera się na założeniu, że istnieje wiele zależności i powiązań między wnioskami, obserwacjami i rekomendacjami. Te zależności istnieją również między wnioskami z różnych iteracji badań.

Research System zbiera obserwacje, wnioski i rekomendacje z wielu powtarzanych badań w jednym miejscu, co umożliwia łatwe przeglądanie i identyfikowanie powiązań między nimi. Umożliwia też szybkie przeszukiwanie wniosków dotyczących konkretnych aspektów (np. formularze, koszyki zakupowe, nawigacja, strony podziękowania) lub grupowanie ich na podstawie pewnych cech, na przykład według urządzenia (komputer stacjonarny vs. mobilny).

Niektóre wzorce świetnie sprawdzają się do różnorakich procesów w produkcie cyfrowym. Warto je powtarzać, skoro są sprawdzone i pomagają użytkownikom w poruszaniu się po aplikacji. Dodatkowo, produkt cyfrowy dużo zyskuje dzięki takiej spójności. Wysokopoziomowe spojrzenie, które daje Research System pozwala łatwiej wychwycić takie wzorce, na które użytkownicy najlepiej reagują w twoim produkcie cyfrowym, ale i odwrotnie: wychwycisz też te, które nie działają. 

Innowacja, która przyniesie ulgę i biznesowi, i użytkownikowi

Jakiś czas temu przeprowadziłam badanie eksploracyjne dla globalnej korporacji, która chciała odświeżyć i ulepszyć swój portal dla kandydatów do pracy. Klient zdecydował się na badanie, aby odkryć potrzeby, oczekiwania i bolączki kandydatów, a następnie przekształcić je w kierunki rozwoju portalu i zdobyć cenne wskazówki do jego projektowania. Celem było przekształcenie portalu w nowoczesne i innowacyjne rozwiązanie.

Wywiady pogłębione z użytkownikami z Europy, Azji i Ameryki Północnej pozwoliły mi dokładnie zmapować customer journey kandydata. Przyglądaliśmy się każdemu etapowi procesu, począwszy od pomysłu kandydata na zmianę pracy, przez proces aplikacji, procesy rekrutacyjne, aż po formalności nowo zatrudnionego pracownika.

Z badań dowiedzieliśmy się o frustracjach i problemach, jakich kandydaci doświadczają na każdym etapie poszukiwania pracy i procesu rekrutacyjnego, jak również o ich oczekiwaniach i potrzebach. Odkryliśmy także pewne różnice dotyczące potrzeb w zależności od kontekstu kulturowego kandydata. Analizując te szczegółowe dane, zidentyfikowałam potrzeby i oczekiwaniamożliwe do zaadresowania cyfrowo, a więc stanowią potencjał innowacyjny dla portalu.

Zidentyfikowałam także bolączki, które można złagodzić dzięki wdrożeniu odpowiednich cyfrowych rozwiązań. Znając cele biznesowe i potrzeby korporacji, byłam w stanie zidentyfikować obszary, w których potrzeby biznesowe najściślej pokrywają się z potrzebami kandydatów.

Dzięki tym insight’om klient uzyskał jasność co do kierunków rozwoju portalu i cenny materiał do dyskusji o tym, w jakiej kolejności wdrażać innowacje do portalu. Moim faworytem jest ta innowacja, na której skorzystają zarówno rekruterzy i administratorzy po stronie korporacji, jak i kandydaci, a więc przyniesie ulgę i biznesowi, i użytkownikowi.

Innowacja w modelu biznesowym, która wpływa na użytkownika

Czasami innowacja wynika z potrzeb firmy, a nie końcowego użytkownika. Firma zmienia swój model biznesowy, by stać się bardziej aktualną, nowoczesną i efektywną. Chociaż zmiany zachodzą wewnętrznie, wpływając na wewnętrzne procesy organizacji, ostatecznie wpływają także na użytkowników końcowych.

Zaobserwowałam taką sytuację podczas pracy dla firmy e-commerce, która zdecydowała się przejść na model marketplace. Firma nawiązała partnerstwa, które pozwoliły jej rozszerzyć ofertę. W praktyce oznaczało to, że zamówione przez klienta w jednym zamówieniu zakupy, które pochodzą od różnych partnerów, jadą do niego z kilku różnych magazynów ulokowanych w różnych miejscach kraju.

Bezpośrednio wpływa to na klienta, a zmiana musi być odzwierciedlona w interfejsie. Dlaczego otrzymuję dwie różne paczki? Dlaczego muszę wybrać metodę dostawy dwa razy? Gdzie mam zwrócić produkt, jeśli mi się nie podoba? Firma starała się tak zaktualizować interfejs, aby te kwestie były dla użytkowników jasne i poprosiła nas, abyśmy sprawdzili, czy faktycznie tak jest.

W tym przypadku zrealizowaliśmy badania techniką mieszaną. Przeprowadziliśmy testy użyteczności z elementami wywiadu pogłębionego. Sprawdziliśmy, czy użytkownicy rozumieli zmiany, czy przechodzili przez proces zakupowy płynnie i czy nie mieli problemów podczas zamawiania produktów od partnerów. Okazało się, że nowy proces wywołał trochę niepewności, oraz że nie wszyscy go rozumieli.

W wyniku badań mogliśmy zaproponować zmiany, które odpowiedziały na te problemy.

Innowacje wewnątrz firmy mogą znacząco wpłynąć na jej zewnętrzne postrzeganie, dlatego warto zainwestować w badania i dowiedzieć się, co mają do powiedzenia użytkownicy.

Sukces innowacji tkwi w podejściu opartym na danych

Chociaż innowacje, które wymieniam, mogą wydawać się bardzo różne i dotyczyć różnych kontekstów, łączy je jedno: są oparte na danych oraz wynikają z badań i analiz. Pozwala to na rozwiązanie konkretnych problemów i zaspokojenie prawdziwych potrzeb.

Oprócz metod i technik, które wykorzystaliśmy w tych konkretnych przypadkach, masz również do dyspozycji szeroką gamę metod analitycznych, badawczych i warsztatowych, dzięki którym możesz zbierać i organizować dane oraz podejmować decyzje oparte na nich: eksperymenty badawcze, ankiety, grupy eksperckie, warsztaty co-creation, analiza trendów rynkowych – to tylko niektóre z nich.

Nowe dane zbieraj zarówno z wewnętrznych źródeł w Twojej organizacji, ale także z rynku. Wykorzystuj dane zastane, które możesz pozyskać z publicznie dostępnych źródeł. Stosuj podejście miksowania metod i technik badawczych — tzw. triangulację polegającą na łączeniu różnych metod, takich jak badania jakościowe i ilościowe czy badania eksploracyjne i ewaluacyjne. Dzięki temu możemy spojrzeć na problem z różnych perspektyw i uzyskać bardziej kompleksowe dane.

Przykłady? Możesz przeprowadzić analizę trendów opartą o desk research oraz badania jakościowe wśród potencjalnej grupy docelowej — zderzenie danych z tych dwóch źródeł pomoże ci określić, czy znalazłeś właściwą niszę dla swojego pomysłu i czy warto go rozwijać. Inny przykład: możesz przeprowadzić badania eksploracyjne, które dostarczą Ci podstaw do rozwoju pierwszego pomysłu, następnie zorganizować warsztaty co-creation, aby wygenerować więcej pomysłów lub wariantów pomysłu wraz z Twoim zespołem, a później przeprowadzić testy konceptu z potencjalnymi użytkownikami, dzięki którym podejmiesz decyzję o wyborze konkretnego wariantu. Inny przykład: możesz zacząć od badań etnograficznych, dzięki którym zrozumiesz potrzeby użytkowników w ich naturalnym kontekście, a następnie przeprowadzić badanie ilościowe, aby poznać skalę i powszechność zjawisk, które wcześniej zbadałeś jakościowo.

Jeśli nie masz pewności, które metody i techniki będą najlepsze w procesie rozwiązywania twojego problemu biznesowego i potrzebujesz wsparcia w wyborze metod i technik, które pozwolą Ci rozwijać Twoją innowację, skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci optymalną propozycję rozwiązania Twojego problemu biznesowego opartą na danych.

Niezależnie od tego, czy Twoim celem jest poprawa efektywności wewnętrznych procesów w firmie, zwiększenie komfortu i skuteczności pracy Twoich pracowników, wprowadzenie nowego produktu cyfrowego na rynek czy poprawa doświadczenia klienta już istniejącego produktu – zaufaj danym, a znacząco zwiększysz swoje szanse na sukces.

Chcesz dowiedzieć się więcej o znaczeniu danych w cyfrowych innowacjach?